Näringslära del 3

Här kan du läsa om vilka näringsämne man behöver få i sig och i vilka produkter som finns.

Fetter

Kroppen behöver en del fett för att fungera optimalt. Fetter som är enkelomättade tros vara bättre än mättade fetter. Exempel på fetter som är enkelomättade är det fett som kommer från olivolja, rapsolja, oliver, olika typer av feta nötter, avokado och kött (som till exempel från kyckling). Enligt rekommendationerna från de Nordiska näringsrekommendationerna bör vi få i oss mellan 10-20 procent enkelomättat fett under en dag. Det motsvarar mellan 30- 40 gram fett varje dag, vilket många överskrider dagligen. Får man i sig för mycket av de mättade fetterna riskerar man att drabbas av hjärt- och kärlsjukdomar.

Fleromättat fett behövs för att kroppen ska kunna reparera celler samt bygga upp nya. De är även viktiga för immunförsvaret, njurarnas funktion och blodtrycket. Omega 3, som fleromättat fett kallas, finns bland annat i fet fisk, alger, valnötter och rapsolja.

Järn

Järn är något som kroppen har relativt svårt att ta upp och man behöver därför fylla på sina depåer varje dag. Mat som innehåller mycket järn är bland annat ägg, kött, fisk, fullkorn, gröna bladgrönsaker (som till exempel spenat), banan och persikor.

Om man skulle få i sig för stora mängder järn kan det vara giftigt och man blir illamående. Dock är det vanligare att man får brist på järn, särskilt bland kvinnor. Några symptom på att man fått i sig för lite järn är bland annat blekhet, trötthet, man får sämre immunförsvar och blir lättare sjuk, samt blir lättare andfådd. Hos barn kan brist på järn drabba den mentala utvecklingen. Om man har drabbats av järnbrist ser man enklast genom att ta ett blodprov på vårdcentralen. Är det så att man fått järnbrist kan man behöva ta järntabletter som extra komplement till en järnrik kost.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *