Näringslära del 2

Livsnödvändiga vitaminer

Nedan kan du läsa om ett antal vitaminer som är livsnödvändiga för kroppen att få i sig.

Vitamin C

Nästa vitamin som är mycket viktig att få i sig är vitamin C. Detta vitamin hjälper till att bygga upp immunförsvaret, underlättar för kroppen att ta upp järn samt hjälper kroppen att producera brosk och benvävnad. I Skandinavien är det ytterst sällan som någon drabbas av brist på detta vitamin. Skulle man drabbas är symptomen att man känner sig trött och svag och även irriterad. Om man går allt för länge utan vitamin C kan man drabbas av något som kallas för skörbjugg. Då får man inflammationer i tandköttet och riskerar att få tandlossning. Personer som har problem med sköldkörteln och ämnesomsättning riskerar att få skörbjugg, då kroppen kan få problem med att ta upp vitaminet.

För att vara säker på att få i sig vitamin C ska man se till att varje dag äta tillräckligt med frukt och bär. Apelsiner, lime och andra citrusfrukter är bra källor till vitamin C. Viktigt att tänka på är att mat som innehåller detta vitamin inte bör värmas upp, då minskar mängden av vitamin C.

Vitamin A

Att få i sig tillräckligt med vitamin A är i regel inga problem med en bra kosthållning och det är ovanligt i Sverige att man får brist på detta. Vitamin A får man i sig genom att äta inälvsmat, mejeriprodukter så som ost och ägg, samt från grönsaker och rotfrukter.

Detta vitamin är nödvändigt för att våra slemhinnor, vår syn och hud ska fungera som den ska. Om man skulle få brist på detta vitamin riskerar man att drabbas av nattblindhet samt att man får ett försämrat immunförsvar. Som tur är har människans kropp en förmåga att lagra vitaminet, så att vara utan under en period är inga problem.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *